varen-in-het-buitenland

Welk vaarbewijs heb ik nodig in het buitenland?

Varen is natuurlijk heerlijk om te doen, vooral als je op vakantie bent in een of ander ver land. Er op uit gaan op het water is eigenlijk overal wel leuk om te doen, of het nu in Kroatië of in Engeland is. Echter bestaat er een hoop onduidelijkheid over het soort vaarbewijs wat je nodig hebt om ergens te mogen varen. In ieder land zijn er weer bepaalde regels omtrent de vaarbewijzen en certificaten. Wij willen deze onduidelijkheid over de regelgeving van het varen met je delen in dit blog.

Er zijn 2 verschillende vaarbewijzen:

  • Vaarbewijs 1 (ICC for inland waters)
  • Vaarbewijs 2 (ICC for inland and coastal waters)

Vaarbewijs Frankrijk / varen in Frankrijk

In Frankrijk is het zo dat je bij een boot van minder dan 20 meter lang met een motor van meer dan 4,5 kW (6 pk) is vaarbewijs 1 verplicht. Met vaarbewijs 1 kan je in alle binnenlandse meren en kanalen varen in Frankrijk. Voor de kust zul je vaarbewijs 2 nodig hebben, dit is de specifieke ICC for inland and coastal waters.

Tevens zijn er diverse dingen die men aan boord moet hebben om te kunnen varen in Frankrijk. Voor de gehele lijst raden wij aan om op de site te kijken van de Franse kustwacht, hier staat deze onder andere op vermeld. De spullen zien voornamelijk op reddingsmiddel, mocht er iets gebeuren op het water dan kan je hulp inschakelen. Los van het ICC heb je ook een ICP (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen) nodig voor de binnenwateren. Deze kan je onder andere via internet aanvragen. Beiden zijn verplicht en kunnen niet voor elkaar gebruikt worden, men heeft niet automatisch een ICC als hij of zij al een ICP heeft. Let hier dus even goed op.

Vaarbewijs Spanje / varen in Spanje

Ook Spanje kent zo zijn eigen regels omtrent buitenlandse vaarbewijzen. Voor boten die langer zijn dan 5 meter en/ of meer dan 9,5 pk hebben heb je vaarbewijs 1 nodig. Vaarbewijs 2 heb je nodig vanaf 9,5 pk. Voor de kust zal je ook hier weer de ICC (vaarbewijs II) voor inland and coastal waters nodig hebben, net als in Frankrijk. Dit geldt voor de specifiek aangegeven gebieden, deze zijn terug te vinden op internet. Naast deze internationale verplichting van het hebben van een ICC zal je ook een vaarvergunning aan moeten vragen, deze kan je kopen bij de Commandancia de Marina.

Vaak zijn deze maar een paar tientjes en kan je hem gelijk meenemen. Ook al heb je een ICC, je zal nog steeds deze vaarvergunning moeten hebben. Dit laat dus zien dat er onderling tussen de landen een hoop verschillen terug te zien zijn. Net als in Frankrijk heb je ook een ICP (Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen) nodig voor de binnenwateren. Inventariseisen zijn hier niet al te streng, kijk wel even goed wat er allemaal verplicht is  aan boord voordat je in Spanje gaat varen.

Vaarbewijs Kroatie / varen in Kroatie

Uiteraard heeft ook Kroatië zo zijn eigen regels voor varen in het buitenland. Voor elke boot met buitenboord- of binnenboordmotor is hier ook vaarbewijs 1 verplicht. Ook voor een rubber bootje van 2,5 meter met 2 pk, dit is dus een belangrijk verschil ten overstaan van Spanje en Frankrijk. Het aantal pk’s speelt geen enkele rol bij de vergunningen. Voor een zeilboot vanaf 3 meter lengte is ook een vaarbewijs verplicht. Blijf je tijdens het varen binnen 1 zeemijl (1852 meter) vanaf het vaste land of vanaf de eilanden dan zal je genoeg hebben aan het Vaarbewijs I.

Op de achterzijde van Vaarbewijs I kan je namelijk de ICC (International Certificate of Competence for inland waters) zien staan. Mocht je deze nog niet hebben dan kan je de bovengenoemde stappen volgen om deze toch te verkrijgen. Heb je enkel en alleen het Vaarbewijs I dan kan je ook hier bij de havenmeester een kort examen volgen om zo het certificaat te krijgen. De kosten zijn zo’n €300,- en na geslaagd te zijn kun je het Voditelj Brodice ophalen. Dit bewijs is alleen maar geldig in Kroatië en je kan het niet zomaar omzetten in Vaarbewijs II. Aan te raden is dan ook om in Nederland het complete vaarbewijs te halen.

Doe goed onderzoek

Wanneer je in het buitenland wilt gaan varen zal je vaak te maken krijgen met een zogeheten ICC. Deze afkorting staat voor een Internationaal Certificaat van Competentie.

Het verschilt dus per land wat voor soort vaarbewijs je nodig hebt. Wij raden aan om goed onderzoek te doen voordat je besluit om zomaar ergens te gaan varen. Wanneer je dit niet doet en je dus niet voldoet aan de gestelde eisen zou het zomaar kunnen dat je een boete krijgt bij een controle.

Dit is vervelend, het is dan ook veel goedkoper om gewoon de benodigde documenten te behalen. Om het je makkelijk te maken hebben we hier enkele vragen die je moet beantwoorden om te weten waar je allemaal aan moet voldoen wanneer je gaat varen in het buitenland:

  • Heb ik al een ICC of moet ik deze nog omzetten van mijn huidige Vaarbewijs I
  • Op wat voor plek wil ik gaan varen (binnenwateren, kust etc.)?
  • Is er naast het ICC ook een ICP vereist voor ik hier kan varen?
  • Zijn er andere Vaarbewijzen nodig die ik kan aanvragen bij de havenmeester?
  • Voldoet mijn vaartuig aan de inventaris eisen?

Je vaarbewijs nog niet gehaald? Wij geven op 13 plaatsen in Nederland klassikale cursussen. Met deze cursussen vaarbewijs stomen we je in 1 dag, 2 ochtenden of 3 avonden klaar voor het vaarbewijs examen! >> bekijk de cursusdatums